metode,  relevantaineducatie

Lecturi de vacanță pentru clasa a XI-a

Oricât de multă vacanță ar exista pe astă lume, de citit nu îi pot scăpa pe copiii mei (o clasă de a XII-a – pe care îi las să își trăiască vacanța cu ce texte vor ei – și cinci clase cucuiete de a XI-a – va fi un an lung și greu de Lăpușneni și de Otilii…).

Anul trecut, lista de lecturi pentru vacanță a fost cea mai rigidă, pentru că a X-a a fost… Puțin horror din punctul ăsta de vedere. Totuși, de-a lungul anului am reușit să mai introduc câte un text non-bac pe ici-colo, având mare succes următoarele:

  • Blecher cu ale lui Inimi cicatrizate (de ce nu e omul ăsta în programa de bacalaureat nu voi înțelege niciodată),
  • Eliade cu ai lui Huligani (…idem),
  • Țîbuleac și a ei Grădină de sticlă,
  • Kafka și al lui Proces, 
  • Wells și al lui Om invizibil,
  • Saramago și al lui Eseu despre orbire,
  • Kang și a ei Disecție,
  • Murakami și al lui Kafka pe malul mării.

Pentru această vară, am gândit o listă de lecturi în trei părți – non-ficțiune, ficțiune mondială și ficțiune autohtonă. Le-am gradat în acest mod voit – să ne detașăm un pic de ceea ce înseamnă “materie obligatorie” și să ne întoarcem privirea și către cărți de dezvoltare personală sau literatură străină de referință, canonică (avem antrenament suficient cu texte jucăușe și/sau contemporane, așa că a cam venit timpul să ne batem puțin capul și cu Dostoievski sau Shakespeare).

Ca modalitate de verificare a lecturii și, de asemenea, ca modalitate de evaluare, am gândit următoarea temă:

  1. Alege două cărți din lista de texte non-ficționale și răspunde următoarelor întrebări: cine este emițătorul?; cine este receptorul?; care este subiectul textului?; care este scopul textului?; de ce este textul relevant pentru contextul socio-istoric actual?
  2. Alegecâte doi autori din listele de texte străine și autohtone. Selectează, apoi, câte un citat din fiecare operă care ți se pare că are aplicabilitate și în zilele noastre. Pentru fiecare citat ales, explică în câte un paragraf de 150 de cuvinte modul în care ideea prezentată are însemnătate în societatea contemporană și susține-ți argumentarea cu exemple grăitoare.
  3. Caută și alege o imagine (poster, afiș, desen dintr-o carte, screenshot dintr-un film, benzi desenate, statistică, pictură etc.) cu un impact puternic prin mesajul pe care îl transmite. Realizează un document care să conțină imaginea și o analiză a acesteia, explicând în 100 de cuvinte mesajul și felul în care este transmis acesta (metaforă, analogie, aluzie, definiție etc.).

Documentul PDF îl puteți găsi dând click aici sau mai jos în format PNG.

One Comment

Lasă un răspuns la Mihaela purba Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *