metode,  proiecte,  relevantaineducatie

Canonul literar nu e “scary” – “Noapte de decemvrie” de A. Macedonski

Dacă e jumătatea lui mai, e rost de încheiere de medii. Și dacă e rost de încheiere de medii, e suprasaturație de comentarii literare…

În acest an școlar care e aproape pe terminate (când s-a dus, nu am habar, dar mă îngrozește ideea), m-am uitat puțin la programa de clasa a zecea, iar recomandările privind conținuturile învățării sună cam așa:

Cel puţin jumătate dintre textele selectate vor aparţine autorilor canonici din următoarea listă: Mihai
Eminescu, Ion Creangă, I. L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi,
Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. Profesorii pot alege şi alţi autori, ale căror texte ilustrează în mod adecvat şi relevant cerinţele programei.

Ei bine, mi-am zis, dacă programa mă lasă, o voi modela după bunul meu plac.

La poezie nu a putut lipsi Eminescu și am vrut o materie cu o notă dulce de continuitate, care să arate literatura română în evoluția ei. Unica alegere posibilă nu a putut fi decât băiatul rebel al literaturii noastre – Alexandru Macedonski cu a lui Noapte de decemvrie, unul dintre textele mele preferate. Și cu un poem care permite atât de multe interpretări, tema de evaluare pe care le-am dat-o elevilor mei a fost să realizeze, pe baza lui… Ce vor ei.

Pentru început, am delimitat câteva teme cu una dintre clasele mele. Mi-au plăcut atât de mult, încât le-am propus și celorlalte clase:

  1. Era emirul un om ipocrit?
  2. Merită să te sacrifici pentru un ideal greu de atins?
  3. Macedonski versus Eminescu
  4. Ce reprezintă, de fapt, Meka?
  5. Emirul versus Omul pocit

Pe baza acestor teme, fiecare elev a avut de ales modul de materializare. Și, ca de fiecare dată, mi-a fost demonstrat că lipsa închistărilor poate produce minuni. Au creat copiii mei de la filmulețe informative și dramatizări ale dialogului dintre personaje la eseuri, prezentări, desene și dezbateri.

Una dintre temele preferate de elevi a fost cea care punea accentul pe relația dintre Macedonski și Eminescu. Nu am propus-o pentru ideea de cancan, ci pentru a-i face pe elevi să înțeleagă că scriitorii reprezintă mai mult decât ceea ce citim în clasă, că nu sunt infailibili și că au avut propriile drame, defecte și regrete. Cu cât apropii un scriitor canonic de ideea de “uman”, cu atât textele devin mai sugestive. Și, deși poate fi considerată o tactică greșită, aș face-o din nou pentru momentele de “aha!” pe care le-am văzut în diverse momente ale lecțiilor.

O altă temă fecundă a fost cea legată de relația dintre emir și omul pocit – erau două fețe ale aceleiași monede sau două persoane nu doar diferite, dar aflte într-o totală antiteză? De asemenea, căutarea simbolisticii Mekăi și a răspunsului la problematica sacrificiului au ridicat multe întrebări. Vă prezint în continuare doar o mică parte dintre proiectele copiilor.

Un proiect care prezintă evoluția relației dintre cei doi scriitori romantici. Recomand vizionarea completă.

Cum ar fi avut cei doi “beef” (un termen nou pentru mine…) în 2019.

Călătoria către Meka – Emirul și Omul pocit. 

Joc în care Eminescu fuge de o mică armată de Macedonski.

Dezbatere – este emirul un om ipocrit?

Diverse prezentări.

Romantismul n-a murit. Doar că a căpătat alte forme. 🙂

2 Comments

Lasă un răspuns la Maria Stan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *