metode

Trei activități de comunicare orală pentru niște ore altfel – partea I

Ca elev, am învățat mult prea târziu că vocea mea contează. Așa că în momentul în care a trebuit să deschid un club în liceul în care predau, gândul nu mi s-a dus (spre marea-mi surprindere!) la vreun cerc de lectură sau vreun curs de creative writing, ci la un club de dezbateri. A fost o pornire lăuntrică inconștientă pe care am realizat-o târziu – nevoile mele proprii, ca masterand la vremea aceea și ca elev cu ceva timp în urmă, s-au reflectat asupra deciziilor pe care le-am luat pentru elevii mei. Activitățile de comunicare orală au trecut de hotarul clubului și au pătruns și în timpul orelor, astfel încât orele de vorbărie sunt, în general, preferatele tuturor.

Așa că iată trei de comunicare orală pe care le puteți adopta și adapta la orele voastre.

Balonul cu aer cald

O activitate tare simpatică, potrivită pentru toate nivelurile. În funcție de numărul de copii, îi împărțiți în grupe de 4-5 și le oferiți această fișă: balonul cu aer cald.

Scenariul este următorul – mai mulți oameni se află într-un balon cu aer cald care pierde din altitudine, așa că unul dintre ei trebuie să se sacrifice pentru binele grupului. Evident că nimeni nu urmează calea ușoară, așa că unul dintre ei va fi aruncat din balon prin vot democratic.

Fiecare grupă își alege câte o personalitate (istorică, artistică… Copiii mei au fost de la Nikola Tesla la Lil Pump) și caută 5 argumente prin care aceasta și-a exercitat influența în istorie; pot descrie și un moment de extremă importanță din carieră. Căutarea argumentelor durează 15-20 de minute, apoi fiecare grupă își alege câte un purtător de cuvânt care să expună argumentele. La finalul fiecăruia discurs, ceilalți pot adresa întrebări. După expunerea tuturor discursurilor, se votează pentru cel mai neconvingător discurs.

Foarte important pentru profesor este să modereze discuțiile astfel încât voturile să fie cât mai obiective (elevii au tendința de a-și acorda voturile pe prietenii sau simpatii). Eu am pățit-o și am simțit că aș fi putut crește eficiența.

O moschee în Sleepyville

Această dezbatere va rămâne mereu preferata mea în ceea ce privește activitățile de comunicare orală! Sursa este acest manual împotriva discursului instigator la ură întocmit de Consiliul European – găsiți activitatea la pagina 34, dar și multe alte activități pe care le ador și le aplic ocazional la ore. Am luat și eu parte la această activitate în anul 2017, când am participat la un schimb de tineri Eramsus+ în Autrans, Franța.

Elevii trebuie să își imagineze că sunt locuitori ai orașului Sleepyville, un oraș în care populația s-a schimbat din cauza faptului că tinerii pleacă în orașe mai mari, cu oportunități mai bune, dar și pentru că un număr mare de emigranți, cei mai mulți musulmani, și-au stabilit noua locuință aici. Câteva dintre familiile musulmane trăiesc în oraș de peste 3 generații, dar încă sunt tratate cu suspiciune de mulți locuitori. O problemă îi împarte pe cetățeni în două tabere diferite: să aibă musulmanii din Sleepyville o moschee sau nu? 

Elevii vor fi împărțiți în mod aleatoriu astfel: 

  • Primarul este neutru și se ocupă de organizarea dezbaterii, menținând ordinea și dând fiecărui participant dreptul de a vorbi.
  • Partidul Tradiționalist și Asociația Trecut și Viitor sunt împotriva moscheei.
  • Partidul Diversității și Grupul de implicare activă sunt pro moschee.
  • Cetățenii orașului vor vota în funcție de persuasiunea fiecărui grup.
  • Profesorul este, de-a lungul întregii activități, observator.

La final, se va vota în favoarea sau în defavoarea construirii moscheii. Recomand parcurgerea manualului mai sus amintit pentru a utiliza handout-urile cu toate detaliile necesare fiecărui grup.

Ce mi-a plăcut cel mai mult la această dezbatere sensibilă este faptul că elevii trebuie să iasă din zona de confort și să se pună în pielea celui ce are o părere complet opusă față de a lui. De asemenea, îi face să conștientizeze problemele reale ale lumii – rasism, intoleranță, hate speech. Găsiți în document și întrebări de diseminare foarte interesante, care asigură succesul procesului de învățare.

Derdienii și inginerii

Probabil cea mai țăcănită activitate pe care am făcut-o la ore. 🙂 Am luat și eu parte la ea în cadrul schimbului de tineri Erasmus+ despre care am vorbit un pic mai devreme; teoria este preluată de pe website-ul Impact.

Activitatea reprezintă o simulare a interacțiunii între două culturi diferite, în cadrul căreia un grup de ingineri merge în altă țară, Derdia, cu scopul de a-i învăța pe derdieni cum să construiască poduri. Pentru ca inginerii să reușească în demersul lor, trebuie să identifice și să descifreze elementele-cheie ale comportamentului derdienilor.

Jumătate dintre elevi vor juca rolul inginerilor, care îi vor învăța pe derdieni cum să construiască poduri. Vor merge în încăperea în care sunt pregătite materialele necesare construcției podului (pe hol sau în altă clasă). Ceilalți participanți vor fi derdienii. Ei vor rămâne în încăperea principală pentru a-și exersa practicile culturale.

Instrucțiuni pentru ingineri

Este foarte important să decideți împreună asupra modului în care urmează să se construiască podul. Întreaga echipă de ingineri va merge în Derdia să îi înveţe pe derdieni cum să construiască podul.

Podul va fi simbolizat de o construcție din hârtie. Podul va fi legat de două scaune sau mese aflate la o distanţă de aproximativ 100 cm şi trebuie să fie suficient de stabil şi rezistent, încât, la sfârşitul procesului de construcţie, să fie în stare să suporte greutatea lipiciului și a foarfecelor folosite în construcție. Componentele podului pot fi realizate și asamblate doar în Derdia, deoarece, astfel, derdienii vor putea învăţa cum să construiască alte poduri, după ce voi veţi pleca.

Instrucțiuni pentru derdieni

Derdienii sunt cunoscuţi pentru faptul că se ating unul pe celălalt de fiecare dată când vorbesc. Dacă le vorbeşte cineva fără să îi atingă, ei nu aud ce li se spune.

Salutul traditional se face cu cotul. Orice alt fel de salut este considerat o insultă. Strângerea de mână este considerată drept una din cele mai mari ofense în Derdia. Dacă un derdian nu este salutat în mod corespunzător sau i se vorbește fără să fie atins, el/ea  va începe să țipe, până când ofensa este corectată.

Derdienii nu folosesc cuvântul NU. Ei vorbesc normal din toate punctele de vedere, însă, când vor să spună  NU, spun întotdeauna DA. Singura diferență dintre un DA adevărat și unul care înseamnă NU o reprezintă o mișcare empatică din cap care indică faptul că DA – de fapt – înseamnă NU.

Uneltele sunt utilizate specific genului: foarfecele sunt folosite doar de către bărbați, creioanele și riglele de către femei. Lipiciul este neutru. Bărbații nu ating niciodată o riglă sau un creion, iar femeile – niciodată – un foarfece. Aceste roluri sunt foarte stricte, în acord cu tradițiile religioase. De asemenea, un bărbat derdian nu se va relaționa niciodată cu un alt bărbat dacă nu i-a fost mai întâi prezentat de către o femeie.

Atunci când inginerii încep să îi învețe pe derdieni să construiască podul și, în același timp, reacțiile acestora la limbajul nou și necunoscut, reprezintă momentul în care îcene magia. Poate dura minute bune, dar, până la final, derdienii vor construi podul (atenție – fără intervenția inginerilor!).

Dincolo de faptul că activitatea este foarte amuzantă și că reușește să îi implice pe toți elevii (mai mult sau mai puțin în egală măsură), o diseminare a activității poate ridica probleme precum:

  • Cum v-ați simțit lucrând în echipă?
  • Cum v-ați simțit în momentul în care nu reușeați să vă înțelegeți cu celălalt?
  • Ce a fost frustrant la această activitate?
  • Care au fost sentimentele pozitive pe care le-ați încercat?
  • Avem oare tendința de a crede că ceilalți gândesc ca noi?
  • Ce putem deduce din această activitate despre felul în care comunicăm cu ceilalți?

Dacă vreți să îi scoateți pe elevi din zona lor de confort, să le dezvoltați spiritul critic și capacitatea de analiză, să îi învățați ce înseamnă sentimentul de empatie, abordați cu încredere acest tip de activități la clasă! Veți descoperi comori nebănuite. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *