metode,  metodică,  relevantaineducatie

Școala online – două platforme salvatoare

Ne aflăm într-o perioadă de criză fără precedent care ne îndeamnă să ne antrenăm mușchii de rezolvare a problemelor, de găsire a soluțiilor, de deschidere a minții nu atât în beneficiul personal, cât al celuilalt. Închiderea școlilor a ridicat o nouă problemă – cum recuperăm atâtea ore pierdute?

Și aici vine răspunsul – nu trebuie să recuperăm nimic, pentru că mediul online ne permite să avem același ritm și să transmitem același flux de informații ca și când am fi la școală. Am citit zilele trecute pe undeva că trăim o perioadă în care realizăm că internetul nu ar trebui să fie un lux, ci o necesitate.

Așadar, vreau să vă prezint cele două platforme, Zoom și Google Classroom, pe care le folosesc eu în procesul de ne-pierdere a orelor. 🙂 Am primit foarte multe întrebări după ce am postat pe story-ul de Facebook o captură de ecran, așa că voi vorbi pe îndelete despre ele.

Vreau să mai menționez faptul că folosirea acestor platforme a fost o măsură adoptată la nivelul întregii școli în care predau eu, iar lecțiile decurg astfel:

  • la nivelul liceului, s-a făcut un orar adaptat numărului de clase din fiecare ciclu per profesor;
  • elevii își cunosc orarul de lecții online și intră la fiecare oră pe baza codului personal Zoom al fiecărui profesor;
  • lecția durează 40 de minute în varianta gratuită a platformei;
  • după lecția online, eu trimit temele pe pagina de Google Classroom a fiecărei clase.

Zoom

Zoom este o platformă de conferințe video la care pot participa până la 100 de persoane. Câteva dintre funcționalitățile aplicației sunt trimiterea de mesaje și de fișiere de orice tip, dar funcția mea preferată este screen share-ul, despre care voi vorbi mai târziu.

Ceea ce trebuie să facă atât elevii, cât și profesorii, este să își instaleze aplicația Zoom de pe pagina oficială, https://zoom.us. În continuare, fiecare își va crea un cont personal și de aici începe adevăratul proces pentru profesor.

În primul rând, este important să îți cunoști codul personal sau Meeting ID-ul pentru că, prin intermediul acestuia, elevii se vor putea conecta cu tine. După ce intri în contul personal, găsești codul la setări, în secțiunea Personal Meeting Room.

O recomandare pe care ți-o fac în cazul în care codul personal nu a ajuns decât la elevii tăi este să debifezi opțiunea Require a password. Existența unei parole îngreunează procesul de intrare în conferință, așa că cel mai ușor este ca elevii să intre, pur și simplu, cu ID-ul tău. Așa ar trebui să arate:

Te mai poți juca cu diverse setări legate de permisiunile pe care le au „musafirii” sau de audiovizual, dar pe acestea le consider eu mai importante. Vei vedea că ai multiple posibilități de coorodnate a discuției, iar cele mai importante sunt:

  • posiblitatea de a schimba vizibilitatea camerei (eu prefer ca elevii să mă vadă și viceversa, dar mulți elevi aleg să nu pornească video, ceea ce e perfect în regulă);
  • posibilitatea de a schimba accesul la microfon (dacă fără cameră putem face o lecție interactivă, fără audio e imposibil).

Pentru a porni o conferință, apasă linkul Host a meeting din stânga, sus, de unde ai 3 opțiuni – fără video, cu video sau screen share only, adică elevii îți vor vedea strict ecranul laptopului, nu și pe tine. Recomand cu video și folosirea ulterioară a screen share-ului.

Dacă nu ai aplicația instalată, se va descărca automat. Ție nu îți rămâne decât să o instalezi și să o deschizi.

Cam așa arată ecranul aplicației (dap, mi-am acoperit camera pentru că stau în vârful patului în momentul ăsta). În bara de jos aveți diverse opțiuni – chat (care e activă în partea din dreapta a ecranului), înregistrarea conferinței (eu o folosesc în caz că simt nevoia să revin asupra unor lucruri). Și administrarea participanților e importantă – un fel de listă de prezență în care vedem și setările fiecărui elev în ceea ce privește accesul la cameră sau la microfon (tot în partea dreaptă) – și cu această ocazie vă arăt și o conferință reală:

Există un risc – dacă sunt prea mulți participanți într-o conferință, pot vorbi unul peste celălalt dacă nu se organizează. Elevii mei au prevenit acest lucru și au găsit următoarea soluție – toți și-au închis microfoanele, pornindu-le în momentul în care doreau să aibă o intervenție punctuală.

O altă funcție importantă și fără de care nu mi-aș putea desfășura lecțiile normal este screen share-ul. Prin aceasta, participanții au ocazia să urmărească ecranul laptopului gazdei (în acest caz, al profesorului, care alege ce tab sau document dintre cele pe care le are deschise pot vedea elevii). Eu folosesc prezentări Powerpoint sau documente Word în care iau notițe 🙂  de la elevi, urmând ca ei să scrie aceleași lucruri în caiete. Un soi de tablă virtuală:

După predarea de 40 de minute (update – CEO oferă acces nelimitat profesorilor la aplicație – https://www.forbes.com/sites/alexkonrad/2020/03/13/zoom-video-coronavirus-eric-yuan-schools), trimit tema pe cea de-a doua platformă, despre care am mai scris în acest articol ceva mai vechi.

Google Classroom

Google Classroom este unealta pe care o folosesc pentru a da teme sau pentru a face anunțuri.  Notificările sunt instante – profesorul urcă un document pe pagina clasei și toți elevii primesc un e-mail care îi anunță de acest lucru. De asemenea, elevii pot răspunde prin comentarii sau fișiere.

 

Așadar, pentru că putem fi aproape de elevii noștri chiar și când suntem departe, vă urez spor în predare și râuri de creativitate! Și nu uitați să aveți grijă de voi și de ceilalți în această perioadă în care trebuie, mai mult ca niciodată, să conștientizăm consecințele acțiunilor noastre. #stămacasă

One Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *